De kracht van een T-shaped marketeer

(en hoe je dat dan worden kan)

Wanneer we kijken naar de berg marketingvacatures die we wekelijks doorspitten zijn de meeste bedrijven op zoek naar een goed all-round marketingprofiel. In professionele kringen ook wel eens omschreven als een T-shaped marketeer. 

Maar wat is dat dan, zo’n marketingprofiel in T-vorm. En waarom is het dan geen ‘L’? We spiTTen het even voor u uit. 


Expert of generalist? 

In elke sector dient de vraag zich ooit aan: ga je voor verdieping in een expertise of blijf je eerder allround, een generalist met brede kennis van verschillende domeinen. Moeilijke vraag, zonder duidelijk antwoord. Hele boeken zijn daarover geschreven. Wij zijn van het soort: “doe vooral waar ge zelf goesting in hebt, als goeie generalist of expert vindt ge altijd wel een job.” Maar wie zijn wij natuurlijk. 


In de marketing pakte men het aan à la Belge en kwam er een compromis bovendrijven: de T-shaped marketeer. Het beste van beide werelden. De T-shaped marketeer combineert namelijk een brede basiskennis van alle domeinen met een verdieping in 1-3 expertises.


Je bent bijvoorbeeld een kickass social media marketeer die goochelt met budgetten in Facebook’s business manager met de ogen halfdicht. Daarnaast ken je ook wel wat van emailmarketing, begrijp je de basics van SEO, kan je events instellen in Google Analytics en vind je je weg in Google Ads. Je bent er gewoon niet zo mega goed in als in social. 


Dan ben je een t-shaped marketeer. 


De ‘as’ van de T toont de verschillende marketing skills waar je kennis over hebt. Het zijn alle facetten waar je wat van kent (maar niet persé de grootste expert in bent). Het ‘beentje’ van de T (hoe noem je dàt in godsnaam?) is je expertise. Het subdomein van marketing waarin je expert bent. Bijvoorbeeld social media.

T-shaped marketeers zijn geen specialisten, het zijn generalisten met een expertise. Daardoor zijn ze ook in staat een marketingstrategie volledig te begrijpen. Exact wat van hen zo’n interessante profielen maakt. 


Image alt

De skills in uw T'tje

De skills zelf? Daar valt al eens over te discussiëren. Er zijn legio visualisaties van skill configuraties in T-vorm. Welke skills daar dan opstaan, verschilt enorm. Soms wordt sales erbij betrokken, andere modellen gaan terug tot vakgebieden en maken een matrix met kennis van psychologie, statistiek en economie in plaats van specifieke skills. We droomden ooit van een eenduidige categorisatie op de markt maar beseffen ondertussen dat het mooie aan digitale marketing de snelheid is en we eeuwig ingehaald zullen worden. De dag dat we een exhaustief lijstje oplijsten (en dan nog iedereen overtuigd krijgen hetzelfde te gebruiken), zijn we zelf al weer achterhaald. Schoon toch, die futiliteit? 


Filosofische mijmeringen over het vakgebied even opzij, we kunnen wel een gooi doen. Wat we vaak zien terugkomen zijn de volgende (en gebruiken we zelf op Boelo ook om vacatures te klasseren): SEO, SEA, Copywriting, Data & analysis, CRM & automation, Social media, PR, Event, Growth, UX, CRO, ...


Waarom zijn T-shaped marketeers zo populair?

Als ‘manusje-van-alles’ kan je een overzicht behouden over een volledige strategie. Je bent niet enkel pro in het opzetten van je ad campagnes op Facebook, Insta en LinkedIn, maar weet ook perfect hoe je die content kan vertalen naar emailcampagnes en doorbriefen aan het Google Ads-agency. Als je het zelf niet kan als T-shaped profiel, werk je als geen ander samen met andere marketeers omdat je perfect weet waar het over gaat. 


Hoe word je een T-shaped marketeer? 

Er zijn twee maniere om te beginnen bouwen: aan je basis of aan je expertise (het ‘pootje’ van de T). Aan de basis beginnen en meteen verschillende marketingexpertises leren kennen heeft verschillende voordelen: je leert vanalles wat kennen en kan zo veel beter geïnformeerd kiezen waarin je je wil specialiseren. 


DAARNA kan je je jezelf de vraag stellen: 

Waar ben ik een expert in of wil ik expert in worden? 


Je hart verloren aan SEO tijdens het bijleren van verschillende skills? Dan kan je je daar in verdiepen. Als je nog geen expert bent, maar een stapje verder wilt: ga op zoek naar courses, projecten om aan mee te werken, zoek een mentor in je vakgebied, praat erover met je manager zodat die je erin kan ondersteunen. 


Vergeet jezelf ook niet de omgekeerde vraag te stellen: in welke domeinen sta ik het zwakst? Een goed T-shaped profiel is maar zo sterk als zijn zwakste schakel. Denk er dus regelmatig aan om je skills voor dat stukje marketing ‘dat je toch wat minder ligt’ misschien ook wat op te blinken. 


Nood aan materiaal om bij te leren? Wij verzamelden een bibliotheek aan cursuskes voor u hier. 

Het overzicht behouden? Onze personal development template kan helpen je doelen scherp te stellen. 


Toffe jobs

De partners waar Boelo met plezier mee samenwerkt. (We doen er een babbeltje mee en vinden ze ook écht plezant).

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Marketingmailtje met interessante marketingdinges

Ook krijgen? We houden het proper en spammen u niet.

Als ge liever eerst leest wat ge in uw inbox uitnodigt, kan dat natuurlijk ook.