Hoeveel verdienen Belgische marketeers?

"At a typical company, your salary is just a reflection of your negotiating skills. In a transparent company, your compensation is determined by market dynamics."

De quote van Dane Atkinson is al 6 jaar oud, maar nog helemaal relevant.


Hoe vreemd is het dat bedrijven perfect alle salarissen kennen en werknemers maar wat moeten 'raden'? Voor marketeers: geef (anoniem!) wat info over uw salaris en ge krijgt dat van de rest ook te zien .


"You get what you give", "ge oogst wat ge zaait", "karma", "transparantie". Noem het wat je wil, wij vinden dat een salaris géén taboe zou mogen zijn en dat een werknemer zo goed mogelijk geïnformeerd hoort te zijn om het machtsonevenwicht te doorbreken.


Als je zelf je info achterlaat, ontvang je metéén de link naar een dashboard, dat realtime geupdate wordt met alle nieuwe entries.

Image alt

Om alle details te zien, vragen we je deel te nemen aan de vragenlijst. Nog niet meegedaan? Ge moest u schamen, hierzo! Maar we delen wel graag wat algemene inzichten die wel ondertussen uit de data van 400 marketeers puurden.


Inzicht 1: wildgroei aan titels. 

229 marketeers werden gevraagd naar hun jobtitle. Daar kwamen maar liefst 140 verschillende antwoorden op. Het is ondertussen duidelijk genoeg dat het in de marketingwereld een rommeltje is aan jobtitels en functie-omschrijvingen. De ene marketeer is de andere natuurlijk niet, maar 140 verschillende expertises zijn er vast niet nodig. 

“Digital marketeer” is veruit de meest voorkomende titel. En misschien maar goed ook: een dekseltje dat op de meeste potjes wel past. Open vraag langs mijn kant: wanneer zien we de eerste vacature voor non-digital marketeer verschijnen? Haha. De wereld op z’n kop (of eindelijk juist?). 


Inzicht 2: moeten er nog auto’s zijn? 

56% van de marketeers heeft een bedrijfswagen. Ik vond nergens cijfers terug om te vergelijken met andere sectoren. Als er iemand inzichten of cijfers heeft: die zijn erg welkom! 

Het aandeel stijgt natuurlijk met anciënniteit. Toch opmerkelijk: van marketeers met 1 jaar ervaring, heeft toch 40% al een bedrijfs- of salariswagen. Bij seniors met meer dan 10 jaar ervaring klimt het percentage tot een dikke 76%. 


Inzicht 3: de marketing loonkloof

We vragen sinds kort ook naar je geslacht. (Een vraag die je natuurlijk ook gewoon mag skippen als je dat liever wilt).

Daaruit kwam een shockerend maar belangrijk inzicht naar voren: vrouwelijke marketeers verdienen 16% minder dan hun mannelijke collega's. Op zich geen nieuw inzicht, het is al langer geweten dat een loonkloof bestaat, maar in marketing is deze wel extra stevig. Meer details over de loonkloof in marketing, met schone grafiekjes en een paar voorstellen tot oplossingen.


Nog inzichten en alternatieven.

Salaris hoeft niet overal een black box of taboe te zijn. Er zijn een resem andere initiatieven die inzicht geven in de markt of bedrijven die het anders aanpakken. Hieronder lijsten we er een paar op, moge ze ter inspiratie dienen.


Hedde nu nog niet meegedaan?

Onze favoriete vacatures van 't moment

The ones waar wij enthousiast van worden.

Niks gevonden, sorry! Probeer nog eens?
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Uw goesting niet gezien?

No problemo, do not despair, we hebben er een pak meer!

Interessante marketingdinges

Onze (al zeggen we het zelf) gemaan strakke content

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.
No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.