Personal development template voor marketeers

Een marketeer in huis? Proficiat.


Nu is't aan u om te zorgen dat je diens brein kan gevuld houden en doen groeien. Dat hebben marketeers namelijk graag. Als tool om een persoonlijk groeitraject uit te stippelen gebruiken wij het idee van een skill matrix. Simpel: een lijstje soft en hard skills om samen te overlopen.


't idee is simpel:

  • Kopieer onze template en deel met je marketeer
  • Doe een beetje voorbereiding: lijst de skills op die jij en je marketeer denken nodig te hebben (hulplijn in rij 10 van onze template. Of meer inspiratie hier.)
  • Geef allebei een cijfer tussen 1-5 van waar de marketeer vandaag staat en over een jaar heen zou willen groeien.
  • Plan een momentje om samen te zitten en jullie input te vergelijken.
  • Sluit het gesprek af met duidelijke prioriteiten, een lijstje resources en duidelijke info voor de marketeer over beschikbare budgetten en de tijd die geïnvesteerd mag worden.
  • Plan nu al een datum in om in te checken over het groeitraject.
  • Deel schriftelijk je notities en conclusies met elkaar na je gesprek. Zo ben je zeker over alignment over puntje 4.


Een paar valkuilen en tips:

Gebruik de skills matrix NIET tijdens evaluaties of als het over loonsopslag gaat.

Plan deze momenten apart. Je mag er natuurlijk naar verwijzen, maar creëer geen 1-1 verband. Praten over leren moet kunnen in een 'open plek'.


Maak duidelijk dat de cijfers die je gebruikt enkel dienen als ijkpunt. Niét om de marketeer te evalueren of te buizen. Je wilt een gesprek aangaan, geen evaluatie.


We delen hier onze template, maar wij zijn wij? Wij hebben de waarheid natuurlijk ook niet in pacht. Speel ermee, transformeer hem, foefel erop los tot het klopt voor je marketeer.


Breng het traject regelmatig ter sprake. Steek het niet diep in een schuif om over een jaar terug boven te halen. Commit!