Je marketingskills bijschaven

Ah, marketing, wat een rustige sector. 


Niet dus. 


Ik heb twee dochters en na elk zwangerschapsverlof had ik het gevoel in een andere wereld terug te komen. Vijf Google-updates, Apple die weer iets stopt te tracken, nieuwe attributie-modellen, iets-met-GDRP-dat-weeral-niet-in-orde is… 


Soit, ge snapt me wel. Marketing is vermoeiend, verandert de hele tijd en ge moet altijd een beetje blijven volgen. (Al is dat relatief, ik zit pas sinds een maand op TikTok en maakte twee maand geleden pas m’n eerste stories op de gram. Helemaal niet mee zijn kan ook hip zijn. Of misschien denk ik dat maar). 


Als we breder kijken dan marketing is het sowieso een dingetje. 

Re-skillen, upskillen, skillen in het algemeen is ook de grootste uitdaging voor de toekomstige workfoce. Marketeers of niet. Kijk, de rest van de wereld heeft binnenkort hetzelfde probleem. Eindelijk. 


Ik drijf af, het gaat hier over marketing. En over hoe je je daar in kan blijven ontwikkelen. Ook (of vooral?) na de schoolbanken en aula’s. Hoe leer je dat? Of hoe leer je bij? Wie kan u in godsnaam helpen om voor de eerste keer een campagne op Facebook op te zetten? Of hoe kan je een nieuwe skill als ‘seo content schrijver’ op uw cv gezet krijgen? 


Spoiler: er is geen eenduidig antwoord. Niet één studie of cursus om te volgen die voor iedereen past. 

Got any special skills?

Efkes inchecken


Voor je head first in je verdere ontwikkeling vliegt: probeer eventjes duidelijker te definiëren wat je precies wilt bijleren. 

Het is helemaal natuurlijk om af en toe een kleine paniekreactie te voelen. “Shit, ik weet helemaal niks en moet méér kunnen!”. Maar die ongerichte energie gaat u geen meter vooruit helpen en slokt waarschijnlijk gewoon extra energie op. 


Efkes gaan zitten dus en bekijken wat een goed plan is. 

Continue vinger aan de pols of een extra boost? 


Zoek je een manier om gewoon ‘een beetje bij te blijven’? Of bouw je aan je repertorium aan skills? Het is een hele andere insteek. 


Als je aan de koffietafel gewoon wilt meebabbelen over de laatste drama’s in cookie-land, is het al voldoende om je op een paar interessante newsletters in te schrijven, of wat blogs in je feedreader te smijten. Morning dough is er bijvoorbeeld zo eentje: dagelijkse updates over online marketing in je inbox. Kort en to the point. Genoeg om collega’s mee onder tafel te babbelen tijdens de lunch en wat bij te blijven.

Je personal moat bouwen


Ga je verder en zoek je verdieping van je skillset? 


Dan is het belangrijk die efkes in kaart te brengen: wat kan je nu en wat wil je kunnen? 


Wil je expert worden of mik je op een T-shaped profiel? 

Het idee van een personal moat is: een competitief voordeel dat zo eigen is aan jezelf, een super persoonlijke skillset die je ontwikkelt. 

Je kan ook gaan ikigai’en of onze personal development template gebruiken als guideline. 


Of zoek een (goeie) coach. Die helpt je wat beter te richten, zowel op waar je vandaag staat als waar je morgen graag heen wilt. Altijd interessant om er eens met iemand objectief over te sparren.


Hoe je het ook aanpakt, zorg dat je er over nagedacht hebt en op het einde een concreet beeld hebt van de skills waar je aan wilt werken. 


Goed: hebt ge uw skills gedefinieerd? Laat ons dan efkes kijken hoe je die nu ook écht kan gaan bijspijkeren. 

Voor de cheapskates: bouw uw eigen curriculum


Niet veel budget, resources of experten in je omgeving? 

Er zijn bergen mogelijkheden om een diy-opleidingstrajectje bijeen te sprokkelen.


De grootste uitdaging is het curaten van de bergen informatie, courses en youtube-videos die op het internet losgelaten worden. 

Een goed begin is ons lijstje marketing resources. Daar ben je vast al even zoet mee. 

Maar: laat u niet vangen. Je leert nog altijd veel (of het meeste) door vooraal ook veel te doen. 


Wil je je verdiepen in SEA? Spendeer niet al je tijd aan het behalen van het laatste shopping-certificaat maar zoek ook een manier om eens je handen vuil te maken in een shopping campagne. 

Wil je graag extra SEO-skills bijeen rijven? Begin eens een blog en probeer voor de leut op een zoekwoord te ranken. 


Blijf niet gewoon boven je studiemateriaal hangen, maar ga er ook echt mee aan de slag: ervaring is vaak meer waard dan certificaten. Enkele van de beste marketeers die ik ken hebben zelfs geen diploma. 

Google certificaatjes

Experimentjes die ook op een ceeveetje passen

Gebrek aan inspiratie om te experimenteren? 

Hier zijn een paar manieren om eens hands-on aan de slag te gaan: 

  • Begin een blog over een onderwerp dat u bezig houdt.
  • Foefel met wat concepten voor social media ads in canva.
  • Plan eens een content kalender voor uw scouts, vriendenweekend in de ardennen, fictief bedrijf of de bakker ‘om den hoek’. Maak alle abstracte concepten op die manier concreet. 
  • Maak een website over eender wat en link GA, GTM, Search console, Facebook pixel en andere tracking eraan. 
  • Schrijf eens blogbericht, persbericht en social media captions voor een denkbeeldige survey.
  • Doe eens wat keyword research voor uw lokale slager. 
  • Probeer eens wat macramé armbandjes aan de man te brengen op Amazon of Instagram.


Het klinkt allemaal misschien onnozel, maar zoek een manier om aan de slag te gaan en iets te doen. Al is het een blog over de verschillende lippenbalsems in uw schuif of een fake social media campagne over het eten van uw kat: foefelen en spelen leert je veel. 

Mag het wat meer zijn? Investeer in jezelf (of laat in jezelf investeren)


Zie je door het bos de bomen niet meer? Geen idee waar te beginnen? 

Investeer dan een beetje in je persoonlijke ontwikkeling. Of nog beter: laat je werkgever daarin investeren. 


Zoek een goeie coach, die je kan helpen bij het identificeren van je skillset. 

Ga voor een betaalde training. 

Een goede opleiding of training mag natuurlijk geld kosten. Vaak komt zo’n betaald traject ook met stukjes huiswerk, feedback of coaching. The best of both worlds.

Upskill yo self!

Verkoopsargumenten


Aan het werk als marketeer en nood aan verkoopsargument nodig om een opleiding verkocht te krijgen? 


Simpel: het moét gewoon. 


Niks zo erg als een marketingbrein dat niet gevuld wordt. Ge moogt uw werkgever altijd naar ons doorverwijzen, dan drillen wij het er wel even in. We halen met plezier argumenten aan rond employee engagement, verloop, de continue veranderende marketingwereld en cijfers over hoe bedrijven die investeren in personal development het structureel beter doen dan anderen

Gratis werk en andere valkuilen


Er is één klein nadeel dat gepaard gaat met wat kritisch inzicht jezelf en het besef dat je altijd nog bij te leren hebt: je loopt een risico om jezelt te undersellen. 


Jezelf undersellen


Doe nooit gratis werk, in de context van ‘ervaring’ opdoen. Gratis werken is nooit ok. (Echt vrijwilligerswerk voor organisaties met maatschappelijk nut is natuurlijk een uitzondering).  

Iedereen heeft dingen bij te leren, dus je moet echt niet aan je tarief, prijszetting of loon gaan morrelen. 


Ga jezelf niet undersellen. In tegendeel: je bewust zijn van wat je nog bij te leren hebt én hoe je dat kan doen is net extreem waardevol voor een bedrijf of organisatie. 


Leerstress


Stress gekregen omdat er zoveel bij te leren is en dat allemaal moet en je hele week al vol zit met werk en wanneer moet dat er nu ook nog bij? 


No stress. 


Het hoéft helemaal niet. Ge moogt ook gewoon in de zon gaan zitten. Daar wordt je geen slechter mens of slechtere marketeer van. 

Maar mòcht uw brein af en toe extra honger hebben, kan je gewoon weer hier terecht. In tussentijd mag je ook gewoon doen wat je graag doet en leuk vindt. Dat hoeft geen marketing te zijn. We hopen zelfs van niet. 

Geschreven door

Ilse Van Dyck

madam achter boelo

Andere interessante content

(als eigen lof stinkt, riekt het hier naar gestoomde bloemkool)

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.
No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Toffe jobs

De partners waar Boelo met plezier mee samenwerkt. (We doen er een babbeltje mee en vinden ze ook écht plezant).

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Marketingmailtje met interessante marketingdinges

Ook krijgen? We houden het proper en spammen u niet.

Als ge liever eerst leest wat ge in uw inbox uitnodigt, kan dat natuurlijk ook.