“Het gras is altijd groen”: kiezen tussen een marketing job bij een agency of in-house.

In je carrière als marketeer moet je soms al eens kiezen tussen werken voor een agency of bij een adverteerder.


Beiden noemen elkaar in de volksmond wel eens “den andere kant”. 


Veel marketeers beginnen eerder toevallig langs één van de kanten.


Of dat was bij Isabeau toch het geval: ze begon in een agency en koos daarna opnieuw voor een job in een agentschap, bij bakermen deze keer. “Mijn keuze voor een eerste job was eigenlijk helemaal toevallig en niet persé doordacht. Maar: bij het zoeken naar een tweede job koos ik wél heel bewust opnieuw voor een agency.”


Er gaan over werken in beide omgevingen aardig wat aannames de ronde.

We doen hier een poging voor- en nadelen wat uiteen te zetten.


Kwestie van u tot een goed geïnformeerde beslissing te helpen komen. 


do this thing called "work"

De structurele verschillen tussen een agency en een adverteerder


Waarom is het zo’n belangrijke keuze voor marketeers? Wel, de structuur van werken voor een agency of adverteerder zijn zo inherent anders, dat het een grote impact heeft op de manier waarop je als marketeer werkt. 


Het grootste structurele verschil ligt hem in het aantal bedrijven waar je uiteindelijk “de marketing voor doet”. 


In een agency werk je mee aan de marketing van verschillende bedrijven. Je agency heeft een portfolio aan klanten. Als marketeer werk je daar op maandag voor bedrijf A, dinsdag bedrijf B, check je op woensdag campagnes voor klant A terwijl je accounts opzet voor bedrijf C, enzovoort. Als in-house marketeer heb je één enkele focus: het bedrijf waarvoor je werkt. Punt. 


(Zijnoot: het is natuurlijk perfect mogelijk dat je als marketeer in een agency voor maar één klant werkt. Wij rekenen dat hier efkes niet mee. We zullen dat gewoon als onderaanneming klasseren. We checkten het ook met wat volk langs de agency-kant en het werd ons bevestigd als “de minderheid van de gevallen”. Voila). 


Dat ene structurele verschil heeft best verregaande gevolgen op bepaalde aspecten van je professionele leven als marketeer. 

Need for speed: snelheid en deadlines


Werken voor een agency wordt in het algemeen gezien als “sneller”. Wie graag in een agency werkt, verwijst naar een fast-paced omgeving of een dynamische bedrijfscultuur. Voor wie het wat minder is weggelegd, voelt het soms eerder aan als stresserend. 


Het is een dat je als marketeer in een agency met meer deadlines te maken krijgt. Doordat je op verschillende projecten voor verschillende klanten werkt, moet je meerdere balletjes in de lucht houden. 


En - Murphy’s law wilt het zo - komen natuurlijk alle dringende requests al eens allemaal tegelijk binnen. Klant A vraagt om een campagne NU live te gooien? Dan is de kans groot dat klant B op exact hetzelfde moment een dikke vette spelfout in hun laatste advertentie spotte. 


Das een universele wet, niks aan te doen. 


Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat je in-house lekker niks zit te doen de hele tijd. Maar: je hebt een iets mindere verspreiding van focus, een iets betere greep op deadlines. Je bent vaak (hopelijk toch) ook deel van de voorbereidingen, dus voel en zie je prioriteiten en deadlines meestal van verder aankomen dan collega’s bij agencies. Bij hen valt informatie vaak als laatste pas op hun bord. 


Nadeel daar: als je in-house werkt, zonder agency, hangt het wel allemaal helemaal van jou af, die deadline. Marketeer op z’n eentje, soms wel met een collega, maar die heeft vaak toch nog een iéts andere expertise. Op je eentje word je verwacht het nu, gisteren of zelfs vorige week af te hebben. 


this urgent request

Claire startte ondertussen haar eigen bedrijf, maar werkte zowel langs de adverteerderskant als bij een agency. Ze omschrijft haar tijd in-house als “best wel een luxe, je zit rustig en bent zelf klant bij een agency waar klant koning is.


Kort-door-de-bocht-conclusie: kick je op snelheid en het managen van strakke deadlines? Ga voor een agency. 

Heb je liever iets meer controle over de snelheid van deadlines en je werkindeling? Ga voor een in-house team bij een adverteerder. 

De controlefreak in elk van ons


Dat je in een agency nergens controle over hebt, is ook niet persé waar. Isabeau en Kristof van bakermen vertellen vol overgave hoe ze tijd en ruimte krijgen om zelf mee aan het agency te werken. Er ligt bakken verantwoordelijkheid bij hen om het bedrijf mee te vormen en doen groeien. 


Timesheet is king,” is iets waar mensen soms wel eens van kunnen schrikken, vertelt Kristof. Maar: het is ook gewoon een logische manier van werken in een agency. Hoe regel en plan je zo’n manier van werken anders? Als je van bij een adverteerder komt, kan het zijn dat je daar nog nooit mee geconfronteerd werd. 


Daarnaast bestaat het cliché dat je bij een agency gewoon maar uitvoert wat de klant beslist. De controle en het beslissingsrecht zou vooral langs adverteerderskant zitten (en betekent impliciet dat dat interessanter werk is).


Xaveer Rumbaut is nu in-house marketeer bij Sylphar, maar werkte daarvoor jaren in een agency. Hij bevestigt: “Voor mij is het grootste verschil de grotere impact en vrijheid die je hebt aan de adverteerderskant. Je kan als agency werken aan een strategie of plan van aanpak, maar uiteindelijk bepaalt de klant wat er effectief uitgevoerd zal worden.”


Maar: dat valt natuurlijk ook te nuanceren. Het hangt nauw samen met je precieze job, hoeveel beslissingrecht je hebt én de bedrijfscultuur. Ben je deel van een marketingteam waarvan de manager excelleert in micro-management? Dan is de kans klein dat je zelf op je eentje echte beslissingen kan nemen. Niet iedereen kan zomaar mee beslissen over strategie of budgetten. En zelfs als je zelf marketingmanager of CMO bent, moet je soms luisteren naar of compromissen sluiten met een CEO, raad van bestuur of andere stakeholders. 


Kort-door-de-bocht-conclusie: hoeveel controle en beslissingsrecht je hebt in je job, is bij agencies én adverteerders afhankelijk van de bedrijfscontext. 


telling management about a problem

Bijleren, groeien en carrièremogelijkheden


Ben je ambitieus en heeft je brein wat honger? Dan ga je vast op zoek naar een job waar je als marketeer in kan groeien. 

Een sponzen brein voeden


Agencies worden vaak gezien als de ultieme plek om snel veel te leren.


Isabeau van bakermen is het daar alvast 100% mee eens: “Je leercurve gaat steil omhoog bij een agency. Als ik kijk naar vriendinnen die nu zo’n twee jaar langs de adverteerderskant werken, merk ik een ongelofelijk verschil. Werken in een agency zie ik echt als een investering in mijn persoonlijke ontwikkeling.”


In een agency-omgeving kom je natuurlijk met veel verschillende projecten en expertises in aanraking. Door de afwisseling leer je veel kennen, zie je verschillende expertises passeren en doe je in sneltrein-tempo veel kennis op.


Langs de adverteerderskant gebeurt er wat minder. Logisch: een bedrijf gaat niet elk jaar z’n branding omgooien, wekelijks een nieuwe strategie uitschrijven of elke dag een nieuwe campagne lanceren. Natuurlijk gaat het daar een beetje ‘trager’.


Valérie, business developer bij e-volve, vond dat een groot nadeel als marketeer aan de adverteerderskant. “als leergierige marketeer, begon ik me in-house snel te vervelen. Bij e-volve heb ik in mijn job eigenlijk alleen het ‘kontje van de baget’: ik mag continu alleen de stukjes doen die ik écht graag doe”


Maar: is trager per sé slechter? Niet noodzakelijk. 


Bij adverteerders heb je meer tijd om echt in de diepte te werken. Zo ken je de strategie vast van binnen naar buiten, van voor naar achter en terug. Zo kan je spelen met details, waar in een agency misschien niet altijd tijd voor is. Zo ken je perfect de andere interne stakeholders, opportuniteiten waarvoor je het bedrijf écht goed moet kennen en kan je nét een stapje verder gaan. Je bent natuurlijk intern aan het bedrijf. Een groot voordeel wanneer je voor verdieping gaat. 


Xaveer ziet ook een verschil: “Bij een agency ontdek je snel hoe verschillende sectoren en bedrijven hun business model werkt. Maar je zit je met verschil in groeistrategie en business model tout court. Als agency kan je, kort door de bocht, meer verdienen door ofwel meer uren te factureren, ofwel een hoger uurtarief te vragen. Aan de klantzijde zijn er een pak meer opties om groei te realiseren. Dit zorgt voor een andere mentaliteit en denkwijze.”

what if all of my self development is useless

Je marketing-dada vinden


De ene marketeer is de andere niet.

Je hebt allrounders, T-shaped profielen, performance marketeers, content experten, social media strategist, data analysten, growth marketeers en nog een heel hoopje ander gespuis. 


Jezelf als marketeer oriënteren is één van de moeilijkste dingen die er is. Want hoe weet je nu in godsnaam wat er bij jouw past uit die zee van mogelijkheden? 


In een agency gaan werken, is één mogelijke oplossing. Bij bakermen kan je bijvoorbeeld wel eens wat uitproberen: “Wij hebben echt de vrijheid om onze expertises te kiezen en te switchen wanneer iets ons triggert”, vertelt Isabeau. ”Je bent hier ook omringd door experts in hun vakgebied, waar je van kan en mag bijleren.” Je hebt in zo’n context ook vaak nood aan en plaats voor meerdere expertises. 


In-house is dat vaak iets moeilijker. Een marketingteam bij een adverteerder is vaak opgedeeld volgens expertise. Je wordt ingehuurd om X te doen en dat is meestal redelijk rigide. Normaal, in een team van 3 man is het iets moeilijker om aan stoelendans te doen dan in een groter, meer flexibel team. 


Maar pas op, ook hier hangt veel af van bedrijfscultuur. Er zijn net zoveel agencies waarbij er geen of minder vrijheid is om te experimenteren. En net zoveel adverteerders waar je heel vrij mag ontdekken wat je ligt. Zo geeft Claire ook aan “dat je als junior in een agency soms wel eens in een ‘kotteke’ gestoken kan worden voor je echt de kans hebt gekregen veel uit te proberen.” Terwijl Xaveer dan weer expliciet koos voor een job in-house om zich volledig te kunnen focussen op hetgene waar hij écht graag mee bezig is: e-commerce. 


Wordt onze rode draad al duidelijk? 


It depends. 


career options

Carrière maken. 


Moeten we het nog eens herhalen? 


It depends. 

Peers, collega’s en teams


Hét belangrijkste aan een goeie job als je het aan ons vraagt? ‘t Volk waarmee je mag werken. (Bummer voor ons, want wij werken momenteel efkes alleen. Doeme). 


In een marketingagency ben je per definitie omringd door marketingvolk. Het aantal varieert, maar het grootste deel van je collega’s zijn mede-marketeers. 

Werken in een agency is meer dan af en toe nen vettige vrijdag of een pingpongtafel op kantoor,” vertelt Kristof van baas.agency. 


Het is plezant dat iedereen snapt waar je het over hebt, dezelfde struggles en overwinningen deelt. Dat samenhorigheidsgevoel is één van de dingen die Xaveer het hardste mist aan het agency-leven: “De teamspirit binnen het agency waar ik werkte, was ook iets wat ik mis. Iedereen ging voluit en hielp elkaar. En je ontmoet heel veel mensen op korte termijn”. 


Als je als enige marketeer bij een adverteerder tijdens de lunchpauze fier verkondigt eindelijk op de eerste pagina van de SERP’s te staan voor een mega-belangrijk zoekwoord, gaat er misschien één iemand half opkijken. En dan waarschijnlijk eerder met een vragende blik dan bewondering. 


Het varieert natuurlijk per bedrijf: je kan deel zijn van een groot of klein marketingteam of in sommige gevallen zelfs de enige marketeer zijn. Dan zit je echt op een klein eilandje, waarbij je niet of moeilijk even kan pingpongen met een ander marketingbrein. 

Jama hoe beslis ik dan? 


En hoe moet ge nu kiezen tussen werken voor een agency of een adverteerder? 


Aha, goeie vraag. 


We zullen eens héél verrassend doen: “dat beslis je niét”. 


Que?


We leggen het efkes uit: 

1. Ken jezelf. 


Probeer na te gaan wat belangrijk voor je is: 

  • Werk je graag aan veel verschillende dingen tegelijk? Een echte multitasker? Of ga je graag liever de diepte in en ben je graag 100% verantwoordelijk - end-to-end - voor een project of campagne? 
  • Werk je graag met veel collega’s die hetzelfde doen of word je graag aanzien als enige expert in een omgeving? 
  • Verander je graag al eens van expertise of heb je 100% je dada al gevonden en is die ontdekking niet meer nodig? 
  • Kick je op deadlines of heb je graag iets meer ruimte? 


2. Gebruik die antwoorden als leidraad om mogelijke jobs te vergelijken. 


3.Sluit niet op voorhand agencies of bedrijven uit.


Focus je op de kenmerken hierboven en staar je niet blind op het soort bedrijf. 


Je zou zo wel eens een kei toffe job kunnen mislopen. 

Draad kwijt? Een overzicht


werken bij een agency of inhouse

of voor wie onze lijfleuze letterlijk wilt aanhangen:

da hangt ervan af

Een berichtje met uw maat en voor kerst sturen we er eentje op.

Een dikke merci aan een aantal mensen omdat we efkes in hun brein mochten zitten:


Valérie De Sousa – Business Development Stylist bij E-Volve. E-Volve is een Marketing- en Communicatie adviesbureau uit Hasselt. Ze staan elke dag op om ondernemingen stapsgewijs te doen groeien door hun omzet te doen stijgen met strategische marketing en communicatie.


Isabeau Duerinck, digital marketing consultant bij bakermen, een online marketing agency in antwerpen. Bij bakermen bedenken en bouwen we digitale marketing en strategie die net iets beter is. Authentieker. Straffer. Elke dag opnieuw. 


Kristof Van den Eynden, branding baas bij baas.agency. baas.agency is hét Employer Branding & E-recruitment agency dat datagedreven inzichten combineert met vrolijke creativiteit om jouw uniek werkgeversverhaal online te vertellen, optimaliseren, bijschaven,... om zo op het beste resultaat af te stevenen. 


Claire Houttave richtte TWAM - Together we achieve more op, waarmee ze ongefilterd marketingadvies aan bedrijven verleent. Haar doel? Bedrijven laten groeien.


Xaveer Rumbaut is performance marketeer bij Sylphar. Hij is marketing technologist met een ding voor e-commerce. 

Geschreven door

Ilse Van Dyck

madam achter boelo

Andere interessante content

(als eigen lof stinkt, riekt het hier naar gestoomde bloemkool)

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.
No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Toffe jobs

De partners waar Boelo met plezier mee samenwerkt. (We doen er een babbeltje mee en vinden ze ook écht plezant).

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Marketingmailtje met interessante marketingdinges

Ook krijgen? We houden het proper en spammen u niet.

Als ge liever eerst leest wat ge in uw inbox uitnodigt, kan dat natuurlijk ook.