"Goeie marketeers zijn per definitie ook goed in zichzelf te marketen": waarom marketeers screenen en interviewen zo moeilijk is.

Kijk, ik ben natuurlijk marketeer. En heb 0 ervaring in het rekruteren, trainen en coachen van andere profielen. Dat is misschien even ingewikkeld - of waarschijnlijk zelfs (mijn man is IT’er en levert een dagelijks gevecht met zijn inbox vol recruiters). 


Marketeers inhuren is niet evident. De redenen waarom? Er zijn er wel een paar te bedenken. We duiken er efkes in. Weten hoé iets komt, is natuurlijk ook meteen de sleutel tot een mogelijke oplossing!


Je zit natuurlijk met de moeilijkheid marketeers te vinden die willen solliciteren (spoiler: daar helpen we natuurlijk graag bij). We gaan het hier express niet hebben over kwantiteit, want dat er schaarste is op de markt weet iedereen. Maar als je inbox vollopt met kandidaturen, wat doe je dan? Hoe weet je of die marketeer ook echt de geschikte persoon is voor de functie? 


“Tijdens mijn tijd bij x haalden we een recordaantal maandelijkse verkoop.”


“In mijn tijd als x bij y groeide onze bezoekersaantallen met 176% YoY”. 


Sure, maar wat betekent dat dan? Hoe weet je wie echt “goed” is? Marketing is flou, een cv staat vol van vage jobtitels en -skills en marketeers zijn ook (idealiter) goed in zichzelf te marketen. Voila, succes ermee, als recruiter, HR-medewerker of marketeer die zelf hiret ben je per definitie set-up to fail. Leg u er niet bij neer, we helpen u graag een beetje verder.


Laat me beginnen met de problemen op te lijsten. Als je het daarna bijna opgeeft, no worries, we bouwen uw zelfvertrouwen daarna terug wat op met oplossingen. 


Marketeers inhuren is moeilijk omdat:

• CV’s compleet achterhaald zijn

• Je marketing niet zomaar op de schoobanken leert

• En marketeers idealiter goed zijn in zichzelf te marketen


Een cv toont niet of iemand goed is in marketing

Als een marketing vacature uitschrijven moeilijk is door een allegaartje aan jobtitels en een skills, is het omgekeerde ook meer dan waar: hoe interpreteer je in godsnaam een marketing-cv? 

Stel: je zoekt een growth marketeer. In welke mate zijn twee vorige ervaringen als digital marketeer en account manager dan eventueel relevant? 


Sowieso zijn wij persoonlijk van mening dat een traditioneel CV een stom stukje papier is, dat nooit een kandidaat helemaal kan ‘vatten’. Het kan een indicatie geven, maar als je je mening volledig op dat kladje baseert, is de kans groot dat je goeie kandidaten aan je neus voorbij laat gaan. 

Praktisch gezien is het natuurlijk nodig om kandidaten te filteren. Als je dat best niet doet op basis van een CV met onjuiste en ingewikkelde oplijsting van jobtitels en cv’s, hoe doe je dat dan wel? 


Sta open voor - of vraag expliciet naar - andere formats die tonen wat voor skills een kandidaat in diens mars heeft. Motiveer het meesturen van links naar persoonlijke projecten, een portfolio, eerder geschreven teksten, screenshots van campagnes, etc. Omgekeerd: als marketeer is het ook belangrijk dat bij te houden in uw 'stoefdossier' natuurlijk. 


Wil je het echt gestandaardiseerd houden? Voeg dan een inhoudelijke vraag toe aan die eerste stap in je hiring proces. (bijvoorbeeld: "Welke strategiën denk jij bij te kunnen dragen aan de content marketing van ons bedrijf?") Dat toont meteen wat voor vlees je in de marketingkuip hebt een geeft je wat inzicht in hoe de kandidaat redeneert. Zo merk je ook wie de moeite doet even door te denken in plaats van een standaard template naar 100 verschillende bedrijven te sturen. Een beter vertrekpunt dan een of meerdere A4’tjes met bullet points vage skills en jobtitels door te ploegen.


Opleidingen en diploma’s hebben (nog niet) genoeg waarde

Hier moet ik even opletten wat ik zeg, want ik ben er oprecht van overtuigd dat er veel goede initiatieven plaatsvinden in het onderwijs. Maar: ik ben zelf marketeer met master in communicatiewetenschappen. Het kan aan mijn leeftijd liggen, maar mijn opleiding bracht me niks nul de botten bij rond marketing. In tussentijd is daar vast (hopelijk) al wat verbetering in gekomen, die discussie voer ik met plezier eens ergens anders, met mensen uit het onderwijs erbij. 


Blijft wel een feit dat het erg moeilijk is een marketeer recht uit de schoolbanken in een bedrijf te droppen en aan zijn lot over te laten. Sowieso is dat in het algemeen nooit een goed idee, maar ge snapt wat ik bedoel: kennis en skills verworven in een opleiding vertalen zich niet zo vlotjes naar het werkveld. 


Dat betekent dat je eigenlijk weinig of geen waarde kan of mag hechten aan marketingopleidingen bij het rekruteren. Ik merkte zelf in het verleden dat studenten met een stevige algemene achtergrond bijvoorbeeld erg goed on the job tot schitterende marketeers kunnen uitgroeien. Terwijl langs de andere kant profielen met een specifieke marketing opleiding dan soms weer zo hard vasthangen aan kennis uit hun schoolboeken dat ze flexibiliteit missen om dingen af te leren, opnieuw te leren of bij te leren. Ah ja, ze hebben toch marketing gestudeerd? 


Een paar van de beste marketeers die ik ken hebben zelfs geen hoger diploma tout court. Punt. 


Daarnaast evolueren marketing skills, tools en technologieën als een dolle. Alle praktische details die je al dan niet tijdens een opleiding zou meekrijgen zijn sowieso over een aantal jaren al gedateerd. 


Om maar te zeggen: vraag of kijk gerust naar de studies. Maar hang uw oordeel er niet te hard aan vast. Net zoals bij het CV-vodje-papier: laat het niet op z’n eentje bepalen of je een marketeer al dan niet uitnodigt voor een gesprek. Ervaring en persoonlijke experimentjes zijn minstens evenveel waard als indicator voor een goede marketeer. 


Marketeers marketen zichzelf

Het grootste probleem met marketeers? Die marketen natuurlijk ook zichzelf. Als een key skill van marketeers is om een product bij een doelpubliek te krijgen, horen ze dat net zozeer voor zichzelf als product te kunnen doen. En daar komt vast - net zoals in ‘echte’ marketing - al dan niet een klein laagje overdrijven, glans of verkoopspraat bij kijken. 


“Bij x groeide ik bezoekersaantallen met x % YoY”. 


Ah, tof. Misschien toch efkes doorvragen. Vaak zijn bij zo’n evoluties in een bedrijf meerdere departementen betrokken. Belangrijk is om een kandidaat te laten vertellen hoe die dat verwezenlijkte. Zo merk je snel of er terecht met een bepaalde success story gepronkt wordt. Zeker belangrijk wanneer het gaat om marketeers die een tijdje bij groeibedrijf X of Y doorbrachten. Hebben zij echt bijgedragen aan het succes? Of hadden ze gewoon sjans daar op het goede moment deel uit te maken van het team? 


En daar wordt het moeilijk natuurlijk voor HR om op je eentje zo’n ballon te kunnen doorprikken. Het is belangrijk en handig om op zo’n moment iemand van marketing te kunnen betrekken in het rekruteringsproces die de details van marketing-heavy antwoorden begrijpt. 


De belangrijkste conclusie? Zorg dat een marketeer betrokken is bij het hiren van andere marketeers. 


Andere interessante content

(als eigen lof stinkt, riekt het hier naar gestoomde bloemkool)

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.
No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Toffe jobs

De partners waar Boelo met plezier mee samenwerkt. (We doen er een babbeltje mee en vinden ze ook écht plezant).

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Marketingmailtje met interessante marketingdinges

Ook krijgen? We houden het proper en spammen u niet.

Als ge liever eerst leest wat ge in uw inbox uitnodigt, kan dat natuurlijk ook.