Waar past SEO in je marketing strategie

(en hoe je dat dan worden kan)

Als SEO bureau starten we natuurlijk graag met de vermelding dat SEO de absolute top prioriteit zou moeten zijn. In de meeste organisaties blijft SEO vaak achterwege. Logisch! Je ziet er namelijk niet onmiddellijk verschil van, het vraagt veel werk en je hebt er de nodige kennis voor nodig. Daarbovenop verandert het algoritme continue.


Geen makkelijke boterham dus. Toch blijft SEO een tactiek met de beste ROI, op lange termijn weliswaar. De exponentiële groei in verkeer en leads start extreem traag. Naarmate je groeit versnelt dat zienderogen.


Het grootste voordeel? Je bouwt echt aan een betere website. Waar je met advertenties verkeer koopt moet je voor SEO hands-on aan de slag om je website te verbeteren (wat kan er sneller? Hoe kan het conversie percentage omhoog? Hoe houden we mensen langer op de website? Is onze content interessant genoeg? …).


Hoe kan je SEO aanbrengen bij je management

Iedere mens is anders, gelukkig maar! Dat geeft jou en ik de mogelijkheid te focussen op marketing en jouw management de kans om te doen wat hij/zij graag doet. Vooraleer je SEO voorstelt aan hen is het belangrijk de verschillen tussen jullie rollen te kennen.

Als marketeer ben je op zoek naar nieuwe klanten. Daarvoor is heel wat nodig: SEO, SEA, sociale media, e-mail marketing, offline, … Jouw management aan de andere kant is vooral bezig met het bedrijf te laten draaien. Cijfertjes … Wat komt er binnen en wat geven we uit. Vaak gaat dat gekoppeld aan korte termijn resultaten die ieder kwartaal voorgelegd moeten worden.


Denk zoals een manager

Je maakt dus best een kosten-baten analyse. De ROI van SEO kan je makkelijk berekenen. Je neemt de gemiddelde CTR van iedere positie in de zoekmachine en vermenigvuldigd die met het aantal zoekopdrachten per maand. Zo weet je hoeveel verkeer je mogelijks kan aantrekken.

Combineer dat met het conversiepercentage van je website en de gemiddelde bestelling waarde. 


Een voorbeeld:

Zoekterm met 6.000 zoekopdrachten/maand

CTR op positie 1: 17%

Conversie percentage van jouw website: 2% (Als niet gekend reken je best met 2%)

Gemiddelde bestelling waarde: €100

((6.000 * 0,17) * 0,02) * 100 = 2.040,00 €

Je hebt hier dus een mogelijkheid om maandelijks heel wat extra omzet te verzamelen.

Tip: Die 6.000 zoekopdrachten hoeven niet van 1 zoekterm te komen. Dat kunnen perfect heel wat long-tail zoekwoorden zijn met 50 opdrachten per maand. Vele beetjes maken een groot geheel. 


Breng ook korte termijn aan met SEA

Net omdat je management zo aan ROI (en andere maatstaven) beoordeeld wordt is het belangrijk om ook op korte termijn een voorstel te doen. Met SEA sta je onmiddellijk bovenaan. In combinatie met SEO heb je een extra sterk team.


Voordelen van SEA + SEO:


Je krijgt inzicht in exacte zoekopdrachten/maand.

Tools kunnen enkel een schatting geven. Door er een SEA campagne op te zetten weet je exact hoe vaak er op een zoekwoord gezocht wordt.


Je kan ook op korte termijn resultaten halen.

Je betaalt Google om te scoren. Dan sta je natuurlijk bovenaan. Dat maakt dat je op korte termijn resultaten kan halen en veel sneller kan leren. Welke zoekwoorden brengen op, welke niet, hoeveel verkeer is er echt, …


Dankzij SEO werk je ook echt aan een betere website

Dat is een voordeel dat niet enkel voor SEO opbrengt. Die kan je doortrekken naar iedere campagne. Een betere website met een hoger conversie percentage brengt op ieder vlak voordelen mee.


Tip: Koppel in je bovenstaande SEO berekening ook de kost om dat verkeer maandelijks binnen te halen. In de keyword planner van Google (of uit historische data, wat veel beter is) kan je de gemiddelde kost per klik halen. Zo weet je hoeveel het jou zou kosten om datzelfde verkeer binnen te halen. Leg de nadruk op de wederkerigheid van die kost, iedere maand.


Voordelen van SEO:


  • Geen ad-spend
  • Bedrijven die hoger scoren krijgen meer vertrouwen


Tip: Trek al je berekeningen door naar jaarbasis. Hoeveel geef je uit aan beheer + ad spend van je SEA campagne / jaar. Hoeveel geef je uit aan beheer van je SEO / jaar. Die cijfers zijn accurater aangezien SEO op lange termijn speelt + ze tonen je het verschil beter.


De 3 pijlers van SEO


Content

Goede en unieke content is cruciaal om met SEO aan de slag te gaan. Je investeert hier heel wat tijd en centen in. Het grote voordeel? Die content gaat nog jaren mee. Ik bekijk het meestal zo: een kwalitatieve blog kost ons al snel 10 – 12 uur. Als die blog de komende 5 jaar, in het slechtste geval, 20 leads opbrengt hebben we die investering meer dan terugverdiend. Daarnaast is het onmogelijk om op 10 uur tijd 20 leads of klanten te vinden.


Technisch

Je website moet technisch tip top in orde zijn. Je gaat dus aan de slag moeten in de (code van de) website. Als SEO bureau nemen we die taak zo veel mogelijk op ons, afhankelijk met wie je samenwerkt kan het zijn dat je enkel een SEO-audit krijgt en hiermee zelf of met de developers aan de slag moet. Bepaal dit duidelijk op voorhand.


Backlinks

Een niet te vergeten aspect van SEO is linkbuilden. Met content en technische optimalisaties kan je al een hele weg afleggen. In de praktijk loop je na een tijd vast. Dat is het teken dat je links nodig hebt om verder te groeien in de zoekmachines. Wees gerust, je SEO bureau zal je hierin helpen! Zelf toch graag meer leren over backlinks kan je in de uitgebreide whitepaper van Digital Climax.


Tips voor je presentatie

  • Start met het concept rond SEO uit te leggen


  • Toon hoe een zoekopdracht op een belangrijk zoekwoord er momenteel uitziet
  • Typ het in Google in
  • Wat zijn de advertenties
  • Waar ranken jullie momenteel
  • Het feit dat mensen enkel op pagina 1 kijken


  • Loop door de nodige stappen van SEO
  • Audit van de website, content en backlinks
  • Implementatie van de aanbevelingen
  • Content ontwikkelen
  • Linkbuilden
  • Leg de nadruk op lange termijn (6 – 12 maanden, afhankelijk van concurrentie en startpositie)


  • Verwijs naar de concurrentie
  • Als bedrijf wil je natuurlijk de beste zijn. Vaak kunnen de prestaties van die ene concurrent de doorslag geven.


  • Bereid de verschillende ROI’s in Excel voor
  • Hoeveel verkeer geeft een positie 1, hoeveel positie 4,9, …


  • Sluit af met de ROI in vergelijking met andere kanalen
  • Wees eerlijk, SEO is niet de beste tactiek voor ieder bedrijf. Door de cijfers aan de business resultaten te koppelen kom je hier tot de juiste conclusie.


Geschreven door

Axl Van Steenacker van Digital Climax

Axl is SEO specialist bij SEO bureau Digital Climax. Hij zorgt voor hogere rankings in Google met een sterke connectie aan bedrijfsresultaten. Hij zet SEO in om bedrijven te doen groeien in Google en omzet. Een toffe peer ook. Dat hebben wij erbij gezet, toen hij zei dat hij het moeilijk vond om over zichzelf te schrijven.

Toffe jobs

De partners waar Boelo met plezier mee samenwerkt. (We doen er een babbeltje mee en vinden ze ook écht plezant).

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Marketingmailtje met interessante marketingdinges

Ook krijgen? We houden het proper en spammen u niet.

Als ge liever eerst leest wat ge in uw inbox uitnodigt, kan dat natuurlijk ook.