Voor elke persoonlijkheid een personal brand

Dat cv’s waar je van in slaap valt hopeloos passé zijn, moet ik je niet meer uitleggen. Als ik nog één “woonachtig te” in combinatie met “werkzaam in” zie passeren, kots ik meer degout uit mijn lijf dan mijn kat haarballen. Maar ja, je wil wel aan de wereld tonen wie je bent en wat je kan. Dan valt je oog op dingen als “personal branding”. Ja, je werkt in marketing en weet wel wat dingen op de markt te brengen. Maar jezelf marketen, dat klinkt toch verdacht veel alsof die “branding” je ineens brandmerkt tot een aandachts- en publiceerhoer. (Niets mis mee natuurlijk, ik doe hier niet aan slut-shaming.) Dus doen of niet? Ja en nee. Misschien. Als het je goed afgaat. Lees efkes mee, zie waar je jezelf het meest in herkent en beslis dan lekker zelf. Het gaat tenslotte over jou hé. 


1. Ja, ik ben geweldig en ik wéét het


Je hebt ballen, al dan niet biologische. En geen schrik om ze te tonen (niet letterlijk hé, zot, er lezen hier kindjes mee). Prijs jezelf gelukkig: personal branding is iets wat met de vinger in de neus gaat gaan. Die hoek, zaag hem nog wat scherper af. Cultiveer je raarheid. Fanatiek fierljeppen of kersensteeltjes in knoopjes kunnen leggen: pak uit met al je aparte skills en vreemde hobby’s. Geef dat ego mest, water en liefde en laat het met wat tijd woekeren all over the internet. Daar vind je vast wel een obscure fanclub die exact valt voor de special unicorn die jij bent.


2. Help, hopeloos introvert


Je plakt tegen de spreekwoordelijke muur en zit daar goed? Alleen al het idéé aan netwerken bezorgt je stress-spurtjes naar het toilet? Het is oké. Niet iedereen kan om het schelst schreeuwen. Liefst niet zelfs, spaar mijn oren wat. Maar als je twijfelt: doe toch eens iets wat je niet durft. Negeer alle twijfel vooraf, meestal pakt dat toffer uit eens je bezig bent. Verlegenheid ontwapent, speel die gewoon mee uit. 


Niet nodig om je hele interne keuken te delen, als je de rommel liefst uit het zicht houdt. Maar er is sowieso wel iets waar jij echt nerdy enthousiast over bent. Daar weet je dus veel over. Lees je tot in het oneindige over bij. Deel dat dan ook. Met je kleine kring van kennissen, maar ook met die waar je op fangirlt en stiekem van hoopt dat ze je opmerken. Je beseft het misschien niet in al je bescheidenheid, maar ook de gespecialiseerde pers staat te springen om meningen te brengen van mensen die zich zo diep mogelijk ergens in verdiepen. 


Probeer het eens. Voorzichtig. Op één testplatform. Kan echt geen kwaad, beloofd. Als het meevalt, de week erop nog een keer. Kijk welke keywords scoren en hashtags trenden. En als de boel aanslaat en groter wordt dan de bedoeling was? Geniet ervan. En gun jezelf dat schouderklopje.


3. Per ongeluk aan het personal branden


Jij bent gewoon jezelf. Geen verborgen agenda, geen sluw uitgekiende socialmediastrategie, geen planning van je persoonlijke evil imperium. Maar ineens was er die goesting. Om je gedacht te zeggen. Ongefilterd. Even een Shia LaBeoufke smijten: Just! Do! It! Schreeuw het van de daken. Schrijf het uit: zo klein als een Tweet, zo groot als een blog. Spreek het in als podcast, neem het desnoods op als je beter op beeld pakt. Whatever jouw stijl is.


Denk je nu: awel ja, plezant! Blijf verdorie voortdoen (Shia is daar weer). Trouw aan dat buikgevoel, voor eeuwig en altijd jezelf. En ineens. Uit het niets. Zonder dat je ‘t doorhebt. Heb je een personal brand gebouwd. Zo eentje zonder commerciële bijbedoelingen, dat mensen volgen omdat ze dat willen en er iets aan hebben. Hoeveel mensen juist, staar je daar maar niet blind op. Al is er maar één persoon die er een prettiger dag aan overhoudt.

Geschreven door


Kirsten Malfroid

Kirsten knutselt graag met woorden. Voor goodcopy.ink, voor zichzelf en voor iedereen die ze tof vindt. Als ze niet schrijft, schetst ze ook wel blote billen. In alles even eerlijk.

Andere interessante content

(als eigen lof stinkt, riekt het hier naar gestoomde bloemkool)

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.
No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Toffe jobs

De partners waar Boelo met plezier mee samenwerkt. (We doen er een babbeltje mee en vinden ze ook écht plezant).

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Marketingmailtje met interessante marketingdinges

Ook krijgen? We houden het proper en spammen u niet.

Als ge liever eerst leest wat ge in uw inbox uitnodigt, kan dat natuurlijk ook.