Over coaches, mentors, courses en nieuwe business modellen: “coaches zijn er altijd geweest. Het grote verschil is de technologie”.

Het afgelopen jaar leek er een nieuw business model te exploderen: de online coach/mentor. 

We trekken het even in het belachelijke, gewoon om een idee te geven waar we het over hebben: 


“Radicaal jezelf zijn: schrijf je nu in voor onze GRATIS webinar, met 10 pagina’s tips & tricks”. 

“Download mijn eBook met alle stappen voor een 100k launch!”


Het ‘begon’ allemaal in de States, zo’n vijftal jaar geleden. Met een glunderende Tai Lopez voor z’n klassebak. “Here in my garage, just in front of my Lamborghini. But you know what I like more than materialistic things? Knowledge!”


Ondertussen al plat geparodieerd, maar de moeite om te kijken. 

goeie boekenkasten.

Voor wie twijfelt of de man misschien toch écht waarde levert, een verslag van de courses die hij versjachert. 


Dat er ondertussen ook een tsunami van online business- en marketingcoaches losgelaten is op de Vlaamse markt is een understatement. Al ziet Gerrit Vromant - founder van Youtopia - dat anders: “coaches en coaching is er altijd al geweest. Het grote verschil is de technologie, waardoor ze vandaag perfect hun audience kunnen bereiken en blijven volgen.”


We beweren helemaal niet dat het de Tai Lopezzen van de lage landen zijn, integendeel. De meesten zijn nog niet half zo irritant (read our sarcasm). Over de inhoud van hun cursussen kunnen we ons niet uitspreken. Maar: hun ads vormen wel de bulk van onze social media stories de afgelopen maanden. 


Dat we niet de enigen zijn die getarget worden, valt ook op: zodra het woord “coach” valt tussen marketeers, wordt er meteen smalend gedaan. “Ah, gij zijt ook deel van het audience?” 


Waardoor we ons dingen beginnen afvragen: 

Wat is een coach nu eigenlijk? 

Heb je nu echt een coach nodig? 

En hoe scheid je het koren van het kaf? 


We vroegen wat meningen van volk dat weet waarover ze het hebben om u een beetje de weg te wijzen. 

Coaches, mentors, trainers.

Zullen we beginnen met wat mierenneukerij over labeltjes? Zelf hebben we het niet zo op etiketjes, maar doorheen onze gesprekken met volk uit de sector, lijkt daar soms wel belang aan gehecht te worden. 


De definities lopen continu door elkaar. Sommigen maken het verschil tussen coaches en mentors zodra er een betalend model bij komt kijken, anderen maken het onderscheid op basis van frequentie, kennisoverdracht of expertise. 


Dat er evenveel meningen als coaches, coachees, mentors en mentees zijn, mag blijken uit een kleine discussieronde in de Freelancers in Belgium FB-groep: er kwamen evenveel meningen als reacties. 


Coaches en mentors lijken zelf ook op zoek naar een juiste naam of etiket:


Goh, what’s in a name?” vertelt Elizabeth Van den Bergh. “Ik positioneer me als speaker coach, maar ik ben naast coach voor mijn klanten ook hun trainer, mentor en sparring partner.” 


De naam ‘coach’ vind je steevast in al haar communicatie terug.


Daar zijn Gerrit en Jean-François Bodart iets bedeesder over.


Jean-François Bodart helpt bedrijven met hun groei en koos bewust voor een andere term en noemt zich “partner”. “Ik wil coaches die tijd steken in zich te trainen en crediteren niet voor de voeten lopen. En daarnaast wil ik ook echt niet geassocieerd worden met al die salesy guru’s.”


Gerrit Vromant bevestigt dat Jean-François niet de enige is: “Veel business- en marketingcoaches schuwen het label. Het is een geladen term geworden.” Zelf is hij ook coach en herkent hij de struggle met het etiket. 


Coaches die zichzelf geen coach meer durven noemen. Guru’s die zich onterecht coach of mentor noemen. Ellenlange discussies op social media over correcte definities van beiden. 


In al wat je hierna leest, slaan we alle termen gewoon leutig door elkaar. Over een tijdje schamen we ons daar misschien voor te pletter, but so be it. Over naar de kern van de zaak. 


Het businessmodel

De ads waar wij zo ‘onnozel’ van worden? 


Het zijn advertenties van business-en marketing coaches en mentors, die een standaard patroon volgen. Vaak gaat het over werken of ondernemen op een manier die vrijer is, meer in tune met jezelf. Meer impact met minder moeite (en meer geld en vakantie). 


Mocht je een blauwdruk willen voor een eigen business, je doet het zo

  1. Pick een niche
  2. Maak een cursus (waarin je anderen aanzet ook een cursus te maken)
  3. Market uw cursus
  4. Rijk! 
coachees als coaches

Dat zeggen we (half) om te lachen natuurlijk. Maar er wordt ook zuur gelachen. Want willen we dat stiekem ook niet allemaal? Rijk en succesvol zijn met cursussen die helemaal automatisch doorrollen? Weg van uurtje-factuurtje naar een schaalbaar model? Een product maken van jezelf? 


Lachen we met de coaches omdat we ze lachwekkend vinden? Of maken ze stiekem wat dieper in ons los? 

Het feit dat een ad iets triggert, zegt misschien ook veel over jezelf,” vindt Gerrit. “Marketing speelt altijd in op onzekerheden, kijk maar naar reclame voor gladde oksels en benen. Of je het wat aan je laat doen, beslis je uiteindelijk toch zelf.” 


Niets uitzonderlijk onethisch aan dus. 


Dat vindt ook Elizabeth Van Den Bergh: “Dat zijn toch gewoon coaches die goed zijn in marketing? Is dat een probleem? Als hun klanten geen resultaten halen, zal het snel gedaan zijn met de coaching business;”


Toen stonden we even met onze mond vol tanden, want een probleem is dat natuurlijk niet. 


Het wordt versterkt, al die boodschappen. “Het is een bubbel waar je inzit. De technologie zorgt er gewoon voor dat de advertenties je overal blijven volgen als je ook maar een béétje interesse toont,” legt Gerrit uit. “Maar babbel erover met je moeder en ze heeft geen idéé waar je het over hebt. Een echt probleem is het dus niet.”


De plakkerigheid van de advertenties die je doorheen een funnel proberen duwen is duidelijk. Jean-François ziet het ook, maar beseft dat het eigenlijk ook ‘zijn eigen schuld’ is. “Ik ga af en toe natuurlijk piepen. Het is vaak gewoon goeie marketing en content. Dan ga ik kijken, ja.”


Misschien is het inderdaad onze eigen schuld. 


Maar waarom vinden we het dan zo vervelend? Ligt het aan ons? Zijn we te onzeker? Misschien moeten we daar eens een coach voor zoeken. 


Dat zeggen we half lachwekkend. 


De impact van een goeie coach of mentor

Want dat een goeie coach of mentor zijn geld waard is, is iedereen het over eens. 


Alle coaches die we spraken, worden zelf gecoached. Logisch, ergens. Jef Colruyt gaat ook bij Colruyt shoppen. 

Hoe scheid je het koren van het kaf? 

Of de ads nu vervelend zijn of niet, het mag duidelijk zijn dat coaching aan het boosten is. Iedereen heeft of zoekt een goede coach of mentor. Het moet aan het leven liggen en dat het moeilijk te navigeren is. Dat kunnen we alleen maar bevestigen. 


Dus: hoe doe je dat: tussen alle ruis, schrik voor afzetters en retargeting door: een goede coach of mentor zoeken? 

1.Background check

Hey, ge hebt dat stiekem met uw lief toch ook gedaan? Dus zeker met uw business coach. 


Ga niet gewoon af op de impressionante slagzinnen op hun landing page, maar graaf efkes een beetje dieper. Google ze bijvoorbeeld al eens. Nergens terug te vinden, maar claimen ze wel al x aantal succesvolle ondernemingen uit de grond gestampt te hebben? Een beetje verdacht bijvoorbeeld. 

credentials

2.Wees lekker sceptisch in het begin

Wij gaan er graag vanuit dat de meeste mensen deugen. Maar in sommige gevallen is het niet persé slecht een beetje meer op uw hoede te zijn. Wanneer je onderhandelt in een sector die bekend staat om zichzelf een beetje te hard te hypen bijvoorbeeld. 


Haal uw beste kritische oog boven en laat u eerder overtuigen van het feit dat een coach niét slecht is in plaats van omgekeerd. Spijtig voor hen dat ze daar inderdaad net wat harder voor moeten werken. Een goeie coach zijn moet niet makkelijk zijn. (maar hey, een goeie marketeer ook niet. Wij hebben ook x aantal hete-lucht-blazers in de sector, toch?) 

3.Zorg dat jij de coach vindt en niet omgekeerd

Ga niet persé met een coach in zee die je heeft binnengehaald via hun social ad, gratis ebook, mail sequence of eender welk deel van hun agressieve sales funnel. 


Beslist dat je met een coach wil werken? Ga dan heel bewust en specifiek op zoek naar datgene dat je nodig hebt. 


Vraag rond in je netwerk. Niets zo sterk en betrouwbaar als word of mouth. En dan bedoelen we: rechtstreeks van de mouth zelf, niet via reviews die coaches in hun instagram stories posten. Dat telt niet.

4.Betaal niet voor gratis beschikbare informatie

Er bestaat bakken steengoede, gratis content. Laat je dus niet verleiden om te betalen voor een template met inspiratie voor 60 dagen social media posts bijvoorbeeld. Google eerst eens. 

Is die tijdsbesparing je écht geld waard? Kan natuurlijk ook, maar maak die afweging wel heel bewust.

5.One-size past niet voor iedereen.

“Ik wantrouw een coaching-aanbod meteen als er een standaard pakket aangeboden wordt,” zegt Jean-François: “een gepredefinieerd pakket is gewoon niet realistisch.”


Van een goeie business coach mag je een op maat gesneden traject verwachten. En persoonlijke input, op basis van je eigen specifieke context en uitdagingen. Natuurlijk maakt die ook gebruik van een framework, of kapstokken die altijd terugkeren. Maar een goed coachingtraject met maximum impact is best op maat van de coachee.

6.Ga niet in op stresserende deadlines

Word je gepusht om in te schrijven, deel te nemen of een cursus aan te kopen voor de deuren dichtgaan om middernacht? Doe je best niet. 

Een goede business coach begrijpt dat je tijd nodig hebt om na te denken over de keuze van een goede partner. Laat je dus niet afjagen.

(Maar blijf ook niet eeuwig besluitloos natuurlijk, dat is voor een goeie coach ook niet plezant).

7.Vertrouw je buikgevoel

Nog altijd één van de beste indicatoren. De vorige tips komen van pas als extra vangnet voor dat buikgevoel dat het héél soms een beetje laat afweten maar vaak zit het er wel boenk op. Dus toch een beetje naar luisteren.

Om af te sluiten...

Voor wie een negatieve invalshoek vermoedde of voelt: die is er. Of was er. Of ik weet het niet. Het ligt vast aan mij.


Leve de coaches en de mentors.

Een goeie is goud waard.

Geschreven door

Ilse, madam achter boelo.

Met dank aan volk dat tijd maakte voor ons: 


Elizabeth Van Den Bergh is een onafhankelijke internationale sprekerscoach die high performers coacht om met vertrouwen en impact te spreken. Klanten komen bij haar via SEO, mond-aan-mond reclame of social media. Ze adverteert niet. 


Gerrit Vromant helpt coaches met meer klanten aantrekken vanuit Authentieke en Mensgerichte Marketing. 


Jean-François Bodart helpt bedrijven te groeien door het beter afstemmen van sales, marketing en organisatie.

Andere interessante content

(als eigen lof stinkt, riekt het hier naar gestoomde bloemkool)

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.
No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Toffe jobs

De partners waar Boelo met plezier mee samenwerkt. (We doen er een babbeltje mee en vinden ze ook écht plezant).

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Marketingmailtje met interessante marketingdinges

Ook krijgen? We houden het proper en spammen u niet.

Als ge liever eerst leest wat ge in uw inbox uitnodigt, kan dat natuurlijk ook.