Is marketing des duivels?

Marketing inherent evil? Banee, gij. Heeft het vele gebreken? Absoluut.


Kijk, iedereen verkoopt elke dag. Wie een lief heeft, heeft zichzelf verkocht. Je hebt je mooiste kleren aangedaan, een hip restaurant uitgekozen, je boeren ingehouden en niet over je bemoeizieke moeder verteld. Om nog maar over sollicitaties te zwijgen. En uw politieke mening die ge op het familiefeest opdringt aan Nonkel Jos, is dat niet verkopen? Is dat dan ook inherent diabolical


Nee, marketing is zoals The Force. Je kan het gebruiken voor good, zowel als evil.


In een mooi geval maakt marketing van kinderrechten een wereldwijd merk, zoals Unicef, bijvoorbeeld. Ja, dat is ook marketing.

Unicef, hoewel niet perfect, is in dit geval de Jedi. 


In een lelijk geval maakt het van extreem verslavende geneesmiddelen een epidemie, zoals OxyContin.

Purdue Pharma is in dat geval de Sith. En de Amerikaanse healthcare markt, The Empire. 


In de echte wereld, waar de meesten van ons leven, bevinden de meeste dingen zich ergens daartussen. 


Unilever is het bedrijf dat al decennialang Lipton Ice Tea, met ettelijke grammen suiker in, aan de massa slijt. Maar het is ook het bedrijf achter enkele van de meest vooruitstrevende mass-market beverage merken, en zorgt ervoor dat je de producten van De Vegetarische Slager in je supermarkt vindt. Die producten zorgen ervoor dat onze wereld op schaal stappen vooruit zet. Ze zijn niet perfect, maar ze zijn een stap dichter bij een betere wereld. 


Tenslotte denk ik dat je de gemiddelde consument al lang niets meer wijs kan maken. Studie na studie wijst op het gebrek aan bewijs dat de meeste marketing op schaal werkt; het is bovendien enorm moeilijk om iemand’s mening of intenties te veranderen. Jouw lief, die zag jou waarschijnlijk sowieso al zitten. Ze weet ook wel dat je je dan van je beste kant laat zien; zij doet dat namelijk ook. Daar is niets inherent mis mee. 


Daarom bekijk ik marketing, en sales, het liefst als een probleemoplossing. Prospect x kan voordeel hebben bij product y; wij, als goeie marketeers, zorgen ervoor dat product y voor de eyeballs van prospect x komt, op het juiste moment, tegen de juiste prijs, met een overtuigend stukje copy en een mooi prentje. 


Beide partijen moeten meerwaarde halen uit de transactie. Wie dorst heeft, en voor Coca-Cola kiest, heeft zijn dorst gelest. Niet aan mij om te beslissen dat dat een ander drankje had moeten zijn. 


Dat gebeurt volgens mij vaker wel dan niet. En dat maakt het voor mij de moeite waard. 


Al hoop ik toch dat ik een van de Jedi ben. 

Geschreven door

Jona Koekelcoren van Crowdselling

Jona is digital marketing manager bij Crowdselling, en Academy Host bij GrowForce. Hij heeft ervaring van JNJ Consumer tot startups, van B2C tot B2B.


Zijn stukje kwam tot stand nadat hij vriendelijk liet weten het niet eens te zijn met een stukje van Boelo in een recente newsletter. Dissidente meningen? Zo hebben we het graag!


Ze zoeken daar trouwens nog volk, bij Crowdselling! 👇

Toffe jobs

De partners waar Boelo met plezier mee samenwerkt. (We doen er een babbeltje mee en vinden ze ook écht plezant).

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Andere interessante content

(als eigen lof stinkt, riekt het hier naar gestoomde bloemkool)

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.
No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Marketingmailtje met interessante marketingdinges

Ook krijgen? We houden het proper en spammen u niet.

Als ge liever eerst leest wat ge in uw inbox uitnodigt, kan dat natuurlijk ook.