Inzichten uit het open salaris

Een tweetal weken geleden lanceerden we het “open-salaris” voor marketeers. Nog niet meegedaan? Ge moest u schamen! Hierzo! 

Het (zeer basic) idee: als je anoniem je eigen salaris deelt, krijg je dat van de rest ook te zien. Power to the marketingpeople!


Ondertussen lieten meer dan 200 marketeers wat info achter. En behalve details over het salaris, kwamen daar ook wat andere (interessante) inzichtjes uit naar boven. 


Inzicht 1: wildgroei aan titels. 

229 marketeers werden gevraagd naar hun jobtitle. Daar kwamen maar liefst 140 verschillende antwoorden op. Het is ondertussen duidelijk genoeg dat het in de marketingwereld een rommeltje is aan jobtitels en functie-omschrijvingen. De ene marketeer is de andere natuurlijk niet, maar 140 verschillende expertises zijn er vast niet nodig. 

“Digital marketeer” is veruit de meest voorkomende titel. En misschien maar goed ook: een dekseltje dat op de meeste potjes wel past. Open vraag langs mijn kant: wanneer zien we de eerste vacature voor non-digital marketeer verschijnen? Haha. De wereld op z’n kop (of eindelijk juist?). 


Inzicht 2: salarissen in agencies vs adverteerders.

Het lijkt erop dat salarissen in agencies gemiddeld lager liggen dan aan de adverteerderskant. Gemiddeld hebben we het zelfs over een verschil van 10%. Een aantal dikke zijnoten voor iedereen een overstap begint te overwegen: het gaat niet altijd 100% over dezelfde functies (we vergeleken wel volgen anciënniteit) én het hele plaatje namen we niet mee in rekening. Het kan zijn dat er een verschil zit in extra-legale voordelen, onkostenvergoedingen enzovoort. We vonden het toch frappant genoeg om even te vermelden. Het lijkt trouwens vooral het geval voor junior-medior functies. Vanaf een flinke anciënniteit is het verschil weggewerkt. 

Inzicht 3: moeten er nog auto’s zijn? 

56% van de marketeers heeft een bedrijfswagen. Ik vond nergens cijfers terug om te vergelijken met andere sectoren. Als er iemand inzichten of cijfers heeft: die zijn erg welkom! 

Het aandeel stijgt natuurlijk met ancienniteit. Toch opmerkelijk: van marketeers met 1 jaar ervaring, heeft toch 40% al een bedrijfs- of salariswagen. Bij seniors met meer dan 10 jaar ervaring klimt het percentage tot een dikke 76%. 

Voor de volledige details en het bekijken van alle salarissen: meedoen! Als je zelf geen marketeer bent, maar toch graag info wilt: geef maar een seintje.

Marketingmailtje met interessante marketingdinges

Ook krijgen? We houden het proper en spammen u niet.