Growth marketing jobs

Voor de vuile hackers onder marketeers ('t is maar om te lachen, he! Eigenlijk is iedereen naar uw profiel op zoek.)

ERVARING
Junior Medior Senior
JOBTYPE
Bediende Stage Freelance Temporary Jobstudent
Niks gevonden, sorry! Probeer nog eens?
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Wat is growth marketing nu precies?


Wasda? 

“Growth marketing”, “growth hacking” of gewoon “growth”: er zijn veel meningen over en het wordt - ook in vacatures - vaak al eens anders gedefinieerd.


Het is ook vaak - zelfs onder marketeers - al eens een geladen onderwerp. Komt het door het gebruik voor het woord ‘hacking’? In any case wordt er onterecht al eens neergekeken op growth marketing. 


Nu dat stukske emotionele lading aangepakt is: wat is growth marketing nu precies? En wat heeft dat met piraten te maken? 


Op zoek gaan naar een standaard definitie is vast een beetje hopeloos, maar in de tonnen pogingen tot die we tegenkwamen, komen dezelfde elementen wel steeds naar boven. Growth marketing wordt gekenmerkt door: 

  • Zicht op de vollédige customer journey
  • Snelle experimenten
  • Een mix van kanalen
  • Focus op meetbare impact
  • Maximale automatisatie


In die zin wordt growth marketing vaak een beetje afgezet tegen een visie op een eerder “traditionele” manier van marketing voeren. Dat zou logger, trager, meer gefragmenteerd zijn. Een olietanker, tegenover het speedbootje dat growth marketing dan zou zijn. 


Wat heeft dat dan met piraten te maken? 

Als we dan toch in de scheepsmetaforen zitten… 

In het kader van growth marketing wordt vaak de pirate funnel aangehaald. 

In combinatie met de term growth hacking beginnen we te begrijpen waarom er soms al eens angstvallig naar dat soort marketing gekeken wordt… 


Een pirate funnel illustreert hoe growth marketing rekening houdt met een volledige customer journey. Waar traditionele marketing vaker enkel top of the funnel bezig zou zijn met het genereren van leads, bekijkt een growth aanpak het volledige plaatje. Voorbij een eerste sale (awareness - acquisition) , wordt er ook gekeken naar retention (activation - retention - revenue - referral). Aaarrr. 


De groei in growth marketing

Growth marketing is relatief recent (maar eigenlijk ook niet zo ongelofelijk nieuw meer…). En de populariteit ervan lijkt alleen maar toe te nemen. 


Hoe komt het dat er de laatste vijf jaar zo’n groei plaatsvond? 


Vroeger was marketing ‘makkelijk’. 1 kanaal, een vast budget, je gaf dat uit en je had x aantal verkoop. In de laatste jaren ontplofte het aantal mogelijke kanalen, technologiën en mogelijkheden om te spelen en experimenteren met message, doelgroep en placements. De logge structuren die intussen gebouwd werden zijn minder snel ‘mee’ en ontbreken een meer flexibele approach om nieuwigheden uit te testen en wat ‘out of the box’ te denken. 


Enter growth marketing and growth marketeers. 


Wat doet een growth marketeer precies? 


Een dag in het leven van een growth marketeer


Een growth marketeer is per defintie een multi-tasker en multi-skilled marketeer. Ze bewegen zich op meerdere plaatsen in de funnel, maken gebruik van meerdere kanalen en testen continue vanalles uit. 


Dat zorgt ervoor dat een ‘typische’ dag moeilijk samen te vatten is. Je bent steeds bezig met het plannen, uitvoeren of opvolgen van mogelijk experimenten. Die alle kleuren, vormen of maten kunnen aannemen. 


Typische bedrijven waarin je werkt


Eerlijk? Growth marketing kan overal. 


Op boelo.be zien we de meeste vacatures bij grote corporates of start-ups. Waarom? 


Grote corporates hebben vaak een al duidelijke structuur, lange processen, vaste rollen en patronen. De tankboot waar we eerder naar verwezen. Zij gaan vaak op zoek naar die kleine speedbootjes om toch snel te kunenn schakelen. 


Start-ups en scale-ups zijn veel kleiner, maar hebben heel veel nood aan het valideren van hun business model of nieuwe producten. Ook daar komt een growth marketing aanpak uitstekend van pas. 


Uiteindelijke conclusie? Een goeie growth marketeer kan overal van pas komen. 


De growth-skillset


Het is ondertussen vast duidelijk dat een growth marketeer van veel markten thuis moet zijn. Waar je als (toekomstig) growth marketeer best eens je handen mee vuil maakt: 

  • Paid advertising (sea, social advertising, affiliation, …) 
  • Automation (zapier, databases, excel, sql, …) 
  • Marketing automation (crm, emailing, ... ) 
  • A/B testing
  • Conversion rate optimisation 
  • Data & analytics (tag management, reporting, …) 
  • En nog een berg andere skills die van pas komen. 


Een goeie growth marketeer ben je niet van vandaag op morgen. Het vraagt veel hands-on ervaring, experimenteren, uitproberen en foefelen. Een eigen projectje of online speeltuin waarin je als eens dingen per ongeluk kapot mag maken is een absolute must als growth marketeer. 


Growth marketing jobs

Goeie growth marketeers zijn gewild. Natuurlijk, met zo’n uitgebreide combinatie van skills. 


Er zijn er dus niet veel. 


Hier vind je een selectie jobs. 


Maar aarzel niet als growth marketeer ook gewoon spontaan te solliciteren bij een bedrijf waar je graag aan de slag gaat. Met zo’n profiel loop je grote kans op een positief antwoord. 

Elke week onze nieuwste vacatures in uw inbox?

Blijf op de hoogte van alle plezante jobs die we opdelven uit de krochten van het internet.

Speciallekes

De partners waar Boelo met plezier mee samenwerkt. (We doen er een babbeltje mee en vinden ze ook écht plezant).

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Onze favorietjes

De jobs waar we warm van worden.

Niks gevonden, sorry! Probeer nog eens?
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Interessante marketingdinges

Onze (al zeggen we het zelf) gemaan strakke content

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.
No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Marketingmailtje met interessante marketingdinges

Ook krijgen? We houden het proper en spammen u niet.

Als ge liever eerst leest wat ge in uw inbox uitnodigt, kan dat natuurlijk ook.