Je angsten volgen naar persoonlijke groei: 7 fear hacking tips

Hacken klinkt boos en bedreigend (en nerdy). Maar eigenlijk kan je het gewoon definiëren als ‘een manier zoeken om bestaande systemen te omzeilen.” Zo klinkt het meteen een pak interessanter en wordt het ook duidelijker hoe hacks niet enkel in computerland, maar ook op persoonlijk vlak interessant kunnen zijn. (Wel nog steeds nerdy). Een van onze favoriete persoonlijke hacks: fear hacking. Het omdraaien van angst naar iets positiefs en een sleutel voor persoonlijke groei. 


Angsten zijn biologisch gezien levensnoodzakelijk: ze zorgen ervoor dat je als soort kan overleven. Dat je niet zomaar een leeuw in de weg loopt of even die berg naar beneden springt. Best wel nuttig dus. De keerzijde: ze staan soms ook onszelf behoorlijk in de weg en kunnen de grootste rem zijn op persoonlijke groei. Fear hacking staat voor het omdraaien ervan en angsten te leren inzetten als tool voor persoonlijke groei.

Beetje vaag? We proberen het wat duidelijker te maken.


Hoe vaak heb je iets dat je éigenlijk wel wou, niet gedaan uit angst? 


Angst voor afwijzing.

Angst voor falen.

Angst voor ‘wat iemand anders zou kunnen denken’? 


We gaan er precies van nature van uit dat iets toch niet gaat lukken. Dus beginnen we er zelfs niet aan. Zonde! 


Eerste goed nieuws: je bent niet de enige. Er is niets menselijkers dan dat. 


Tweede goed nieuws: er zijn manieren, hacks, om die angst om te draaien en er zelfs wat aan te hebben. 


Schrik hebben mag


“Ge moet geen schrik hebben”. 


Jawel, het mag. Pak maar vast. Jaagt iets je angst aan? Goed zo. Zet u er efkes bij neer, dat is een heel interessant signaal.


Wat probeert die schrik je precies duidelijk te maken? Neem er wat tijd voor en ga op zelfonderzoek. 


Graaf dieper in je angst


Ga wat dieper in op de angst die je voelt. Probeer het met iemand te delen en vertel wàt je precies schrik aanjaagt. Ga daar dan weer een beetje verder op in.


Stel: je hebt schrik van job te veranderen.


Ok, waarvoor heb je dan precies schrik? Wat zou er gebeuren? Het zijn die bijvragen die je stapsgewijs naar de kern van je angst brengen. 


Plan voor je worst case 


Angst teert op je verbeeldingskracht. Probeer kritisch en objectief naar de situatie te kijken en ze te objectiveren. Hoe realistisch is de angst die je hebt? Is het iets dat je jezelf aanpraat of iets dat met een grote waarschijnlijkheid zou kunnen gebeuren?


Vaak is angst iets dat je jezelf hebt aangeleerd of aangepraat. Ga op zoek naar objectief bewijs van de reden om schrik te hebben. Spoiler: vaak is die er niet. 


Is er wel een écht risico op falen? Dan helpt het om het absolute worst case scenario in te beelden. Als de kaka écht aan de ventilator hangt of de shit the fan hits.


Wat zou je dan doen?


Steek een noodplan in je mentale schuif. Gewoon voor het geval dat.


Waarschijnlijk ga je het zelfs niet nodig hebben, maar op die manier krijg je controle over wat anders een random negatieve gedachtenspiraal is. 


Angst is niet hetzelfde als gevaar


Gevaar bestaat en is écht. We managen continu gevaar in ons dagelijks leven: op de snelweg, als we de trap oplopen, als ons kind onderweg is naar het stopcontact, …

Angst is een ander beestje. Het bestaat niet extern, het zit in ons. De twee zijn weliswaar nauw verwant, maar niet hetzelfde. Je bewust zijn van het verschil tussen beide helpt om te focussen op potentiële gevaar in plaats van de angst het boventouw te laten nemen. 


Iedereen doet maar wat


Last van ‘imposter syndrome’? Ter info: zo goed als iédereen heeft schrik op een dag ontmaskerd te worden als iemand ‘die gewoon maar wat doet’. Hell, wij hebben dagelijks schrik dat iemand ons doorheeft. Het wordt zelfs erger naarmate je beter wordt in wat je doet. (Naar het schijnt, dat zouden wij - imposter syndrome! - natuurlijk zelf nooit durven beweren). 


Stretch je comfortzone


Door gewoon te doen waar je je comfortabel bij voelt, groei je niet noodzakelijk als persoon. Integendeel, des te minder je uit je eigen grenzen stapt, des te kleiner je comfortzone wordt. Je moét een beetje blijven stretchen om den elastiek erin te houden.


Oncomfortabele stapjes, nét iets verder dan wat je van nature op het gemak zou doen, zorgen voor een continue gestage groei van waar je je comfortabel in voelt. Zo verplaats je ook je angsten en ‘train’ je je ongemak.


Oefening baart kunst: soms zijn clichés gewoon ook waar. 


Van schrik naar opwinding


Angst kan je dus zien als een teken dat je iets nieuws gaat uitproberen. Op basis van al het voorgaande: super! Je gaat je comfortzone stretchen en waarschijnlijk een pak groeien.


Voel je angst? Dat is net een teken dat er iets exciting zit aan te komen. Chemisch gezien zijn beide gevoelens blijkbaar trouwens krak hetzelfde in je lichaam. Het is alleen je hoofd dat van angst een negatief beestje maakt. Draai het om en kijk uit naar datgene dat je een beetje schrik aanjaagt.


Eigenlijk ben je gewoon mega enthousiast. 

Andere interessante content

(als eigen lof stinkt, riekt het hier naar gestoomde bloemkool)

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.
No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Toffe jobs

De partners waar Boelo met plezier mee samenwerkt. (We doen er een babbeltje mee en vinden ze ook écht plezant).

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Marketingmailtje met interessante marketingdinges

Ook krijgen? We houden het proper en spammen u niet.

Als ge liever eerst leest wat ge in uw inbox uitnodigt, kan dat natuurlijk ook.