7 tips om te compenseren voor gebrek aan ervaring

Pas afgestudeerd en op zoek naar een eerste marketingjob? Het was al niet gemakkelijk en Corona heeft er niet bij geholpen. Het zou interessant zijn om er cijfertjes over te verzamelen, maar het mag zonder data ook al duidelijk zijn dat je als verse sollicitant continue verteld wordt "dat een bedrijf toch liever voor iemand met ervaring kiest". Vaak ook als een vacature aangeeft open te staan voor starters. Logisch is het niet. Frustrerend wel. We geven een paar tips mee om dat moeilijke nomansland tussen afstuderen en die eerste job zo vlot mogelijk te navigeren.


1. Onderzoek wat verwacht wordt


Heb je een specifieke functie op het oog? Voorbereiding is alles! Stuur niet gewoon je standaard-cv en motivatiebrief maar neem even de tijd om goed uit te zoeken wat de functie precies inhoudt. Ga zeker ook een stapje verder en zoek wat op over het bedrijf. Niet enkel technische zaken zoals hun sector, grootte, etc, maar bekijk ook of je wat kan aanvoelen over hun waardes en cultuur. Dat helpt je al een pak vooruit om je eigen boodschap op af te stemmen. En daar zou je goed in moeten zijn: je bent een marketeer, toch? :) 



2. Vind het juiste format


Je hebt een zicht op de functie en het bedrijf. Kies op basis daarvan een format dat past bij je kandidatuur. Is het een hippe start-up: stuur best geen klassiek, droog cv. Doe gerust wat zotter. Een vriendin solliciteerde ooit bij een cultuurcentrum met een gepersonaliseerde chocoladereep. Voor de eerlijkheid: ze kreeg de job niet, maar en ze weten vast nog steeds wie ze is. Aan haar eetbaar visitekaartje zal het vast niet gelegen hebben. 

Fien Luyckx kreeg haar job wél indirect via een persoonlijke aanpak te pakken. Niet meteen - op het ogenblik dat ze de video postte was het bedrijf niet actief op zoek - maar haar naam bleef wél lang genoeg plakken om een paar maanden later elkaar terug op te zoeken.


Is het bedrijf waar je solliciteert een grote multinational? Die volgen waarschijnlijk bepaalde procedures en je maakt het het leven van HR een pak makkelijker door niet te zot te doen. Of wel, maar voorzie in elk geval een “veilige” backup. Besluit je een persoonlijke website met flashy gifjes op te zetten? Stuur naar zo’n megabedrijf toch ook even een klassiek pdf’je mee. Gewoon voor de zekerheid. 



3. Illustreer je skills


Klassieke ervaring heb je niet. Daarom lees je dit artikel ook. Maar er zijn bergen andere manieren om te bewijzen dat je bepaalde skills in huis hebt. 

Voor hard skills of je kennis van specifieke tools, technologieën, kan je verwijzen naar projecten tijdens je studies of studentenjobs. Zet er niet persé bij dat het om een studentenjob ging, of over een groepswerk. Maak er maar een volwaardig blokje info op je cv van. Niet verstoppen dat je een zomer aan de kassa van de Delhaize gezeten hebt. Maar draai het om en zet de skills in de spotlight, niet de kassa en de specifieke supermarkt. 



4. Blijf bezig


Een uitstekende manier om skills te vergaren tijdens het jobhunten is om zelf gewoon aan de slag te gaan. Hét grote voordeel aan werken in (online) marketing is dat je helemaal vanaf nul gratis en voor niets kan beginnen bouwen. Zoek je een job als copywriter? Start een eigen blog. Geinteresseerd in seo? Crawl eens een random website. Performance marketing of ppc? Maak eens een kw analyse en stel een denkbeeldige campagne op. Je hoeft daarom nog niet persé meteen een cerditcard te activeren. Nog zotter? Macramé wat armbandjes en breng ze aan de man via Instagram. Foefel, speel, knutsel en ontdek. Zelfs de kleinste side-hustles of hobbyprojectjes hebben waarde. Ze worden vaak even belangrijk geëvalueerd als je opleiding.

Als je nood hebt aan een professionele context om in bij te leren of aan de slag te gaan: kijk zeker eens naar de mogelijkheden van een BIS stage of individuele beroepsopleiding (IBO). Een manier om zelf als afgestudeerde toch stage te kunnen lopen bij een bedrijf. Je verlaagt zo voor hen de 'instapkosten' en bouwt zo je ervaring op. Een mogelijkheid die volgens Fien zwaar onderschat wordt en haar geholpen heeft haar cv uit te bouwen tijdens het solliciteren.



5. Vul je marketingbrein


Je weet het vast al, maar (online) marketing evolueert als een dolle. Best belangrijk (en leuk!) om bij te blijven. Een marketingbrein is gelukkig groot en kan voordeel halen uit een énorm brede range aan content. De grootste uitdaging is om selectief te zijn en niet in wildeweg het internet af te schuimen. Dat mag je natuurlijk ook proberen, maar de kans is groot dat je na twee weken in een content-burnout zit. Geen idee waar te beginnen?

Shameless plug, onze tweewekelijkse marketingmail is een leutige start.


6. Blijf enthousiast


Ik denk vaak terug aan één van de quotes van Myra Nurski, tijdens ons gesprek voor Marketingmadammen: "Wie werkt er nu niet graag samen met iemand die mega-enthousiast is?".

Niet evident als je al een paar keer afgewezen wordt, maar probeer tijdens gesprekken wel positieve energie en enthousiasme uit te stralen. Geef mensen goesting om dagelijks met jou samen te werken.

Zit je efkes te diep? "Het ligt niet aan jou als je afgewezen wordt omwille van gebrek aan ervaring. Probeer het los te laten, want je hebt daar geen controle over." vertelt Fien.


7. Niet stressen


Een eerste job vinden is moeilijk. Het is helemaal normaal dat het er niet boenk van de eerste keer op zit. Wees geduldig en probeer er niet teveel druk op te zetten. Als je écht een job nodig hebt, kan je altijd ondertussen ergens aan het werk in afwachting van die eerste droomjob. Ga eventueel voor een tijdelijke interimjob die je flexibiliteit geeft om een dag per week met je zoektocht naar je échte eerste baan bezig te zijn. Zo haal je de stress weg en kan je lekker kieskeurig blijven. Om te gaan voor een écht goeie fit.


Nood aan herkenning? Fien zocht zelf 9 maand naar haar eerste job in marketing. Ge moogt haar altijd een berichtje sturen!

Toffe jobs

De partners waar Boelo met plezier mee samenwerkt. (We doen er een babbeltje mee en vinden ze ook écht plezant).

No results found, try adjusting your search and filters.
Something went wrong, contact us if refreshing doesn’t fix this.

Marketingmailtje met interessante marketingdinges

Ook krijgen? We houden het proper en spammen u niet.

Als ge liever eerst leest wat ge in uw inbox uitnodigt, kan dat natuurlijk ook.